onsdag 17 juni 2009

Ordning mitt i kaoset

Jag forundras over hur allt fungerar mitt i kaoset. Jag har varit i Afrika tidigare och i andra lander dar det tycks finnas en ordning mitt i det som verkar rorigt. Ett tydligt exempel ar trafiken. I den forsta anblicken ser det ut som om alla bilar aker precis over allt. Men efter ett tag kan man skonja en ordning nagon stans. Bilister kor pa och den som ar snabbast och har storst fordon kor forst. Men sa fort nogon gor nagot fel, ja da far man veta det. Min handledare Charles, som annar ar en lugn och vanlig sjal, brusar till ibland, vevar ner fonsterrutan och hojtar pa sina medtrafikanter.

Nog om det. Idag ska vi traffas i prastkollegiet i det distriktet som Dar Es Salaam tillhor. Prasterna traffas varje torsdag for att ha ett bibelstudium infor den kommande sondagens predikan. Detta ar en oerhort bra ide' tycker jag. Kanske nagot att ta efter, vi far se.
Det finns en liten oro hos mig. Jag vet inte om jag kommer att fa predika under vistelsen har i Tanzania. Men om jag ska gora det, sa kanns det lite oroligt. Ska jag predika pa engelska for afrikaner...? Det ar nog svart att forbereda en predikan annars...och nu blir det pa engelska.

0 kommentarer: